معرفی جزیره گوا

معرفی جزیره گوا

کشور هند میزبان یکی از جذاب‌ ترین و دیدنی‌ ترین جزایر دنیاست . جزیره گوا که در جنوب غربی این کشور واقع شده با داشتن سواحل زیبا و طولانی و همچنین طبیعتی متنوع ، مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر دنیا واقع شده است . این جزیره که در مجاورت دریای عرب قرار دارد؛ وسیع‌ ترین سواحل و مراکز تفریحی ساحلی هند را در خود جای داده . ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم با معرفی جزیره گوا یک مقصد بسیار هیجان انگیز برای سفر، تفریح و ماجراجویی به شما  معرفی کنیم.

جزیره گوا کجاست؟

همان طور که اشاره کردیم جزیره گوا در جنوب غربی کشور پهناور هند و در نزدیکی دو ایالت معروف مهارآشتارا و کارانتاکارا قرار دارد . در واقع گوا در ضمن اینکه زیباترین ایالت هندوستان به شمار می‌رود کوچک‌ترین ایالت این کشور نیز هست . مساحت این شهر حدود ۳۷۰۲ متر مربع  و مرکز آن شهر زیبا و دیدنی پانجیم است . این شهر در گذشته توسط پرتغالی‌ها مورد استعمار قرار گرفته است به همین دلیل با سفر به این منطقه می‌توانید ترکیبی از فرهنگ هندی و پرتغالی را در کنار هم شاهد باشید .

جاهای دیدنی جزیره گوا

پیش تر گفتیم که جزیره گوا به خاطر داشتن جاذبه‌های گردشگری بسیار؛ از طبیعت چشم نواز و متنوع گرفته تا بناهای تاریخی و اصیل ؛ اقبال بلندی در زمینه جذب گردشگر از سراسر دنیا داشته است . در ادامه به معرفی بعضی از جاهای دیدنی این منطقه خواهیم پرداخت .

 

سواحل

سواحل یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین جاهایی است که در جزایر گردشگران را به خود جذب می‌کند  .جزیره گوا نیز سواحل طولانی و زیبایی دارد که اصلی‌ترین دلیل برای سفر به این منطقه به شمار می‌روند . گردشگران در این سواحل می‌توانند انواع تفریحات آبی مثل: غواصی ،موج سواری، شنا و … را تجربه کنند و از امکانات این مناطق لذت ببرند . برخی از معروف‌ترین سواحل جزیره گوا عبارتند از :

  • ساحل کوئریم
  • ساحل آگوندا
  • ساحل آرامبل
  • ساحل پالولم
  • ساحل باگا و …

شهر کهن

در شمال جزیره گوا شهری تاریخی وجود دارد که قدمت آن به قرن ۱۵ می‌رسد . این شهر به فرمان سلسله بیجاپور ساخته شد و جزئی از آثار تاریخی هند به شمار می‌رود . چراکه آثار تاریخی زیادی در این منطقه قرار دارد و اهمیت باستان شناسی آن باعث شده به عنوان یک منطقه محافظت شده در هند معرفی شود که در لیست آثار باستانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است .

 

موزه ها و معابد

یکی دیگر از جاهایی که در معرفی جزیره گوا به آنها خواهیم پرداخت معابد و موزه‌های این منطقه است که تعداد آنها نیز کم نیست .

 

موزه هوانوردی نیروی دریایی

موزه هوانوردی نیروی دریایی مکانیست که در آن جنگ‌ افزارهایی جدید و قدیمی در دو طبقه نگهداری می‌شود. در بیرون این موزه ۳۰ هواپیما وجود دارد که زمانی در نیروی هوایی هند مورد استفاده قرار می‌گرفت . در داخل نیز علاوه بر جنگ‌افزارها ، تصاویر لباس‌ها و سایر چیزهایی که در جنگ توسط نیروی دریایی به کار برده می‌شود در معرض بازدید عموم قرار گرفته است .

معبد شانتادورگا

این جاذبه ی مذهبی در ۳۳ کیلومتری شهر پانجی قرار دارد و در آن تلفیقی از سبک معماری هندی و پرتغالی به کار رفته است . سه مجسمه معروف این معبد که نشانگر فرشتگانی با نام‌های دورگا، ویشنو و شیوا در فرهنگ هندوها هستند؛ از دیدنی‌هاییست که می‌توانید در بازدید از این معبد نظاره کنید .

 

قلعه ها

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که در گوا با تعداد و تنوع بالا به چشم می‌خورد قلعه‌ها هستند .

قلعه تیراکول

این قلعه در شمال گوا قرار دارد و قدمت آن به قرن ۱۷ می‌رسد . قلعه تیراکول توسط ماهاراجا کیم ساوانت بونسل ساخته در سال ۱۷۶۴ به دست پرتغالی‌ها بازسازی شد . از این سازه ی تاریخی تا سال ۱۹۶۱ به عنوان بنایی نظامی و دفاعی مورد استفاده قرار می گرفت .

 

قلعه واگاتور

قلعه واگاتور روی تپه بلندی ساخته شده و متاسفانه امروزه از اصل قلعه چیز زیادی بر جای نمانده است . قدمت این سازه نیز به قرن ۱۷ می‌رسد و یک قلعه پرتقالی محسوب می‌شود . علت محبوبیت قلعه واگاتور در بین گردشگران چشم انداز زیباییست که از بالای آن قابل مشاهده است .

 

قلعه آگوادا

 

پرتغالی‌ها در قرن ۱۷ میلادی بنایی را برای برای دفاع از زمین‌ های خود در برابر سربازهای انگلیس و مراتا ساختند که قلعه آگوادا نام دارد . از بالای این قلعه می توانید دریای عرب ،شهر پانجی و رود ماندوی را تماشا کنید .

 

قلعه کابودی راما

این قلعه در ضلع جنوبی گوا قرار دارد و فاصله آن با ساحر آگوندا حدود ۱۷ کیلومتر است . قلعه کابودی راما در طول تاریخ میزبان هندی‌ها مسلمانان و پرتغالی‌ها بوده است و بعد از آزادی هند از استعمار پرتغالی‌ها از آن به عنوان اسارتگاه استفاده شد .

 

کلیسا ها

کلیساها یکی دیگر از مکان‌هایی است که در سفر به جزیره گوا می‌توانید از آنها دیدن کنید در ادامه تعدادی از آنها را معرفی خواهیم کرد .

کلیسای سنت فرانسیس آسیسی

این کلیسا در کنار میدان بزرگ شهر گوا قرار دارد و در سال ۱۶۶۰ ساخته شده و کاربرد اولیه آن مسجد بوده و پس از گذشت زمان به کلیسا تغییر کاربری داده است. در طراحی این بنای مذهبی و تاریخی از رنگ‌های متعدد و متنوع بر روی دیوارها و سقف‌ها استفاده شده و در آن موزه‌ای از وجود دارد که هریک از  تندیس‌ ها و تابلوهای نقاشی موجود در آن بخشی از تاریخ هندوستان را نمایش می‌دهند .

کلیسای بوم ژینوس

یکی دیگر از کلیساهای شهر گوا بوم ژینوس نام دارد که در لیست آثار تاریخی یونسکو نیز ثبت شده . این کلیسا که در سال ۱۶۰۵ ساخته شده آرامگاه یک کشیش مسیحی مشهور به نام فرانسیس خاویر است . همچنین وجود یک موزه به نام موزه هنر مدرن در این کلیسا آن را به یکی از جاهای دیدنی گوا تبدیل کرده است . یکی دیگر از چیزهایی که این مکان تاریخی را در بین گردشگران و همچنین مسیحیان از سراسر دنیا محبوب کرده است وجود پیکر یا مومیایی زاویر مقدس در آن است که در یک محفظه بلورین نگهداری می‌شود . زاویر مقدس در واقع یک کشیش مسیحی بوده که جسم او بیش از ۴۵۵ سال در این مکان قرار داده شده است .

کلیسای بانوی معصوم

کلیسای بانوی معصوم در پایتخت گوا یعنی پانجی قرار گرفته و ساختمان اصلی آن در سال ۱۵۴۱ ساخته شده است . این بنا در سال ۱۶۱۹ توسعه پیدا کرده و هر ساله در عید پاک به مدت ۸ روز پذیرای بومیان و گردشگران زیادی از سراسر دنیاست .

 

آبشار ها

آبشار دودهساگار

همانطور که گفتیم جزیره گوا پر است از جاذبه های طبیعی جذاب و دیدنی . یکی از آنها آبشار دودهساگار است که در بین طبیعت دوستان محبوبیت بسیار بالایی دارد. این آبشار در ۶۰ کیلومتری شهر پانجی قرار گرفته و ۳۱۰ متر ارتفاع دارد . برای رسیدن به آن لازم است سوار ماشین‌های جیپ موجود در این منطقه شده و از راه‌های صعب العبور خود را به این جاذبه طبیعی و دیدنی برسانید . علاوه بر این قطاری در این منطقه در نظر گرفته شده که گردشگران را به ارتفاعات بالای آبشار می‌برد .

آبشار آمبولی

آبشار آمبولی در ۷۸ کیلومتری شهر پانجیم وضلع غربی کوهپایه‌های کوه آمبولی واقع شده . در منطقه این آبشار می‌توانید گونه‌های مختلف و متعددی از گیاهان و جانوران متنوع را تماشا کنید .

 

فستیوال‌ها و جشنواره‌ها

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که در معرفی جزیره گوا باید به آن بپردازیم وجود فستیوال‌ها و جشنواره‌های متعدد و متنوع در این منطقه است . این جشنواره‌ها که نقش مهمی در زمینه ی فرهنگی و موسیقیایی گوا ایفا می‌کنند ؛جذابیت بسیار بالایی برای گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند دارد . جشنواره هیپی آرامبل ، مسابقات کارتینگ گوا و … از جمله این فستیوال‌ها و جشنواره‌ها هستند .

 

 

بهترین زمان برای سفر به گوا

این جزیره در اغلب روزهای سال میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست و جزیره ای چهار فصل به شمار می‌رود . اما به دلیل گرمسیر بودن کشور هندوستان بهترین فصل برای سفر به این منطقه زمستان است . چراکه در این محدوده زمانی می‌توانید در هوایی ملایم،  مطبوع و لذت بخش از این منطقه جذاب و دیدنی بازدید کنید . البته هزینه سفر به جزیره ی گوا در زمستان‌ها بیشتر است .

 

برای آشنایی بیشتر با کشور هند به مطلب تور هند و همه چیز در مورد سفر به هند در مجله گردشگری بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها